Preizkušanje in uporaba mobilnih aplikacij v muzejih

Če se upravitelji dediščine, predvsem muzeji in galerije, srečujejo z digitalno tehnologijo že vse od prvih avdio vodnikov dalje, torej že vsaj 60 let (recimo Stedelijk Museum v Amsterdamu je leta 1952 med prvimi ponudil avdio vodnik), pa so mobilne aplikacije v uporabi predvsem v zadnjih desetih letih.

Zanimalo nas je kako se obiskovalci muzejev odzivajo na možnost ogleda z mobilno aplikacijo, kako jih uporabljajo ter kako vpliva sočasna raba mobilnega vodnika na ogled razstave/muzeja. Odgovore smo poiskali v dveh raziskavah. Prva je bila spletna raziskava, izvedena leta 2009 med severnoameriškimi, evropskimi in azijskimi muzeji, galerijami, parki, vrtovi itd. Druga je bila izvedena leta 2012 med razstavo francoskega umetnika Henri de Toulouse-Lautreca v Narodni galeriji Danske (Statens Museum for Kunst)), v Kopenhagnu.

ODZIVI NA MOŽNOST UPORABE MOBILNEGA VODNIKA
Raziskava izvedena leta 2009 med ameriškimi, evropskimi in azijskimi muzeji je pokazala, da muzeji niso ustanova, kjer bi ljudje pričakovali možnost rabe tehnologij. Lautrecova razstava leta 2012 je to še enkrat potrdila: velik delež ljudi, ki se odločili preizkusiti aplikacijo na telefonu, ni tega še nikoli prej storilo v muzeju. In tudi, če so obiskovalci navajeni uporabljati aplikacije, jih ne pričakujejo v muzeju. Zato jim je potrebno dati nekaj časa, da se na nov medij navadijo.

Obiskovalci so ne glede na starost zelo motivirani za uporabo avdiovodnikov pri obisku muzeja. Razlike med generacijami pridejo do izraza pri pričakovanjih. Mlajša generacija si želi recimo multimedijski vodnik, ki ponuja veliko možnosti raziskovanja (navajeni so telefonov z veliko možnostmi izbire), medtem ko so starejši zadovoljni že z avdiovodnikom. Mlajši tudi rajši uporabljajo svoje telefone in iPade, starejši pa si jih raje izposodijo v muzeju. Na Lautrecovi razstavi leta 2012 je bilo zanimivo, največ tistih, ki so preizkusili mobilno aplikacijo, starih med 46-65 let. Sklepati je mogoče, da ima ta generacija več časa kot druge in jo tudi zanima preizkušanje novosti.

KAKO UPORABLJAJO MOBILNO APLIKACIJO?
Muzeje običajno skrbi, da bodo obiskovalci ob uporabi mobilnega vodnika poslej gledali samo še v ekran oziroma v tla in ne več razstave, vendar kaže, da se obiskovalci zaradi uporabe vodnika zadržijo na razstavi dlje in jo doživljajo bolj poglobljeno ter v počasnejšem tempu. Nekatere vsebine (na primer avdio posnetek ali glasbo) poslušajo že med obiskom, druge (na primer slike ali film) pa doma. S tem se izkušnja obiska celo podaljša in prenese v domače okolje ter deluje kot spomin na obisk.

IZKUŠNJA OGLEDA V DRUŽBI MOBILNE APLIKACIJE
Obiskovalci oziroma uporabniki so si zelo različni. Mobilna aplikacija je še posebej primerna za tiste obiskovalce, ki si želijo samostojnega ogleda razstave in tistim, ki raje sami izbirajo in pri katerem skrivnostnem eksponatu se bodo poglobili v vsebino. Možnost poslušanja glasbe na umetnostni razstavi je na primer ustvarila vzdušje in omogočila nov način doživljanja razstave. Večji izziv predstavlja kombiniranje ogleda v prostoru z uporabo vsebin na mobilnem vodniku. Včasih preobilje vizualnih informacij v muzeju oteži uporabo vsebin na mobilnem vodniku.

Da bo uporaba enostavnejša se predlaga uvodna stran na začetku mobilne aplikacije z ‘Navodili za uporabo’ vodnika. Za razliko od vodenega ogleda ali klasičnega avdiovodiča, ki ga doživiš samo enkrat, lahko aplikacijo ‘doživiš’ večkrat, tudi doma. V primerjavi s tradicionalnimi načini sprejemanja informacij je uporaba mobilnega vodnika lažja, bolj interaktivna in boljša od branja.